vrijdag 29 maart 2019

De mijn van Eisden had (g)een ringoven!

Oude kranten zijn een geweldige bron van informatie! In het Belang van Limburg van 22 februari 1913 stond een advertentie waarin de mijn van Eisden, de 'Maatschappij Limburg-Maas', op zoek is naar 'bekwame metsers op de hoogte van het bouwen van ringovens'.

Eerst was het lang onduidelijk of de mijn van Eisden enkel een tijdelijke steenbakkerij had, die gebruik maakte van traditionele veldovens. Deze steenbakkerij lag op het Kerkveldje in Rachels (Dilsen-Stokkem) aan de overkant van het kanaal. Deze kleine aankondiging is allicht het bewijs dat men op die locatie minstens één ringoven bouwde (tenzij men uiteindelijk geen metsers vond natuurlijk...). Een klein knipseltje kan op die manier voor een heel ander verhaal zorgen...

De aangevulde informatie over de steenbakkerij van de mijn van Eisden op het Kerkveld lees je hier.

Het Belang van Limburg, 22 februari 1913       


 

Naschrift: een tijdje later bleek dat men niet altijd mag voortgaan op wat er in de krant staat! De steenbakkerij van de Mijn van Eisden op het Kerkveld heeft toch nooit een ringoven gekregen. Lees hier hoe we dit te weten kwamen...

Welkom!

Een Limburgse inventaris!?

Een inventaris van 'alle' Limburgse panovens, pannenfabrieken en steenbakkerijen? Allicht onbegonnen werk... In elk geval wil ik m...